Dynamisk Yoga

rsz_dsc_0340

Dynamisk Yoga er en relativt fysisk krevende yogatime der vi i store deler av timen jobber i flyt. Hovedfokus er balanse mellom kropp og sinn. Det vil si at vi trener både styrke, samtidig som vi har fokus på å roe ned sinnet og finne en indre ro. Pust er en vesentlig del av yoga, og vi øver oss på å bli mer bevisste på hvordan vi bruker pusten.
Rent praktisk vil det si at vi jobber med ting som den moderne kroppen sliter med, for eksempel dårlig holdning, svake ryggmuskler, for stramme brystmuskler og for stram setemuskulatur. Vi åpner opp i hoftene og bygger styrke i bena. Samtidig som vi jobber fysisk i timene, har også kroppene våre behov for å koble av og gi slipp, spesielt i disse dager hvor vi er ‘på’ hele tiden. Vi gjør dette gjennom fokus på pust og ved å øve på å være tilstede (oppmerksomhetstrening). Jeg avslutter alltid med ledet avspenning.

Dynamisk Yoga er oppdelt i 4 nivåer. På alle nivåer vies det tid til pranayama (pusteøvelser) og på Dynamisk 2 og 3 jobber vi med enkle meditasjonsteknikker.

Dynamisk Yoga Introkurs – Gir en innledning i hvordan vi jobbe med yogastillinger i flyt, samt noen av de mest vanlige yogastillinger.

Dynamisk Yoga 1 – Passer for alle som har gått introduksjonskurset og som ikke ønsker å øke vanskelighetsgraden, eller for de som har lyst til å trene en rolig form for dynamisk yoga.

Dynamisk 2 – Litt mer krevende, dynamisk time med mindre veiledning i teknikk enn i Dynamisk 1, et raskere tempo og noen mer krevende stillinger. Passer best for de som har gått Dynamisk 1 eller har erfaring med en form for dynamisk yoga fra før.

Dynamisk 3 – Passer for de som har gått flere kurs i dynamisk yoga. Tempoet er raskere og det er mindre teknikkveiledning enn i nivå 1 og 2, mere flyt og mer utfordrende stillinger.

 

Top